logotype
  • image1 "Kramar är det bästa mamma vet"
  • image2 "Kramen var som en medicin som tog bort det onda"
  • image3 "Vad bra för mamma att ha en sådan tjej som kan trösta lillasyster"
  • image4 En bok är en underbar present som varar länge
  • image5 "Mamma ramlar nästan baklänges av kramen som hon fick. Vilken bamse-kram, Millie!"
  • image6 Ha omtanke om varandra både stora och små, både om de som har fyra ben och de som bara har två!
  • image7 "Högläsning leder till mer utvecklat språk" (Whitehurst 1994)
  • image8 En vänlig beröring gör gott både för kropp och själ, för den som ger och för den som tar emot.
  • image9 En sagostund kan vara en stund av närvaro, en stund av bus och lek, ett tillfälle att mötas.
  • image10 Kom så vi går och läser en stund!
  • image11 "Sen ger de varandra en bamsefamiljekram alla fyra. Vilken kalaskram!"

Mamma-barn träning

Deco10

Träning för nyblivna föräldrar

När man får barn förändras mycket.  Ens prioriteringar, vad som är viktigt, plötsligt är det någon annan som styr ens liv och ens kropp har förändrats. Den har ju genomgått något helt fantastiskt, att skapa en ny liten varelse och föda fram den. Men det är klart, detta sätter ju sina spår i form av svagare muskler och lite extra och lösare hull. 

En del börjar träna snabbt efter förlossningen men de flesta tar det lugnt och har inte tid med så mycket mer än barnet och det allra nödvändigaste den första tiden. Och så får det gärna vara man behöver inte ha bråttom med traditionell träning som t ex friskis och svettis men så småningom speciellt efter efterkontrollen har man mycket hjälp av att tänka vardagsmotion som man kan få in i många moment som föräldraledig.  Jag har också sammanställt ett program som man kan göra tillsammans med sin bebis.

Det jag skriver är inte alls tänkt ge dig dåligt samvete för utebliven träning utan att ge inspiration att hitta träning och vardagsmotion i vardagen så att du och din familj mår bra. Om du mår bra så mår också familjen bra, om du har lite egen tid eller får möjlighet att röra på dig så orkar du mer om dagarna och sover bättre om nätterna, om din bebis tillåter dig dvs.

Vilken träning är då den bästa träningen när man fått barn? Det finns flera olika träningsformer som är bra, promenader,  cykling,  lätta mamma-barnpass, lätt styrketräning hemma, men den bästa träning är den som blir av.

Här kommer ett pass som du kan göra hemma tillsammans med din guldklimp! Du och din bebis bestämmer själva hur länge ni vill hålla på, men satsar du 10-15 min per dag så märker du snabbt att du blir starkare! Gladare brukar jag bli också och David med förresten. Bebisarna får träna på att ligga på mage, samspela, kroppskännedom och ha roligt med mamma och du blir starkare. Win-win alltså! Så sätt på lite bra musik så kör vi… 

Mamma traning

PDF Icon(PDF fil)

 

MammaTraning

Biologiya Geografiya Istoriya Literatura Matematika Pedagogika Raznye Fizika Himiya Ekologiya